Uczniowie poznając zagadnienia obejmujące wiedzę na temat budżetu – od budżetu domowego, poprzez szkolny, samorządowy i krajowy budżet – jego planowanie, poznawali mechanizmy wpływu na jego realizację przez przedstawicieli społeczeństwa. Doskonałym elementem poznania zasad i zdobycia umiejętności wpływu na realizację budżetu obywatelskiego stała się realizacja wspomnianego projektu edukacyjnego „Na co przeznaczyć szkolny budżet obywatelski?”
Grupy projektowe opracowywały prezentacje przedstawiające wiedzę o budżecie. Tworzyły plakaty z propozycjami wykorzystania środków w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego. Przeprowadziły kampanię reklamową tworząc kącik wystawowy własnych pomysłów, o czym informowali na szkolnej stronie Facebookowej a na koniec głosowanie na najciekawszą propozycję.
Głosowanie na określonych w regulaminie zasadach odbyło się w dniach od 8.11. 2022 do 02.12. 2022 roku, w którym wzięło ponad stu uczniów. Jak się okazało, chociaż dość spodziewanie, zwycięzcą głosowania została propozycja stworzenia kącika relaksacyjnego „wypoczynkowego”, która uzyskała ponad połowę wszystkich głosów. Wśród propozycji znalazły się także:
- zakup dystrybutora wody
- zakup stołu bilardowego
- wyposażenie biblioteki w książki młodzieżowe wybrane przez uczniów
- zakup ławek na szkolny korytarz.
Jak da się zauważyć zwycięski pomysł uczniów na szkolny budżet obywatelski został już zrealizowany. Stało się to możliwe dzięki otwartej postawie Pana Dyrektora mgr Pawła Ciuły na możliwość zainicjowania szkolnego budżetu obywatelskiego, jak również wyodrębnienie środków finansowych na ten cel, współpracę z uczniami i błyskawiczną realizację zwycięskiego pomysłu.
Uczniowie z wielką radością korzystają z kącika relaksacyjnego, cieszy się on wielkim zainteresowaniem i już liczą na to, że w przyszłości będą mogli zgłaszać kolejne propozycje.
Młodzież jest teraz już także świadoma, że może w przyszłości występować z propozycjami na obywatelski projekt realizowany przez samorządy lub przynajmniej głosować na propozycje społeczne zgłoszone przez innych i stawać się częścią społeczeństwa obywatelskiego.
Nauczyciel WOS-u i historii Kazimiera Biernat