Dbając o prawidłowy rozwój intelektualny i moralny młodego pokolenia, w trosce o jego właściwą postawę, którą cechować powinien patriotyzm i umiłowanie Ojczyzny, szacunek dla symboli i barw narodowych ustalono Ceremoniał Szkolny Szkoły Podstawowej im. Stanisława Wyspiańskiego w Mordarce, który określa charakter uroczystości szkolnych, porządkuje sposoby ich organizowania i prowadzenia, a także nadaje im ujednoliconą formę. Jest integralną częścią szkolnej tradycji oraz statutu szkoły.
Ustala się następujące elementy obrzędowości szkolnej:
1) pasowanie na ucznia szkoły – jako formę przyjęcia uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej do społeczności uczniowskiej,
2) uroczyste pożegnanie absolwentów szkoły,
3) uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
4) uroczystości związane z obchodami świąt narodowych
5) apele i akademie okolicznościowe,
6) imprezy szkolne o charakterze integracyjno–rozrywkowym.
SYMBOLE NARODOWE
Do najważniejszych symboli narodowych należą:
1) GODŁO POLSKI – wizerunek orła białego zwróconego w prawo ze złotą koroną na głowie, z dziobem i szponami złotymi, w czerwonym polu. Godło znajduje się w każdej sali lekcyjnej oraz w gabinetach dyrektora i sekretariacie.
2) FLAGA PAŃSTWOWA RP – to prostokątny płat tkaniny o barwach RP umieszczony na maszcie. Stosunek szerokości do długości flagi przedstawia proporcja 5:8. Flaga składa się z 2 równoległych pasów równej długości; górny biały a dolny czerwony. Górny związany jest z orłem herbowym, a dolny czerwony nawiązuje do barwy pola jego tarczy. Zawieszany poziomo – biel górny, czerwień dolny pas lub pionowo- biel od lewej, czerwień od prawej strony.
3) HYMN PAŃSTWOWY – „Mazurek Dąbrowskiego”, którego współczesny tekst literacki i muzyczny zostały określone w ustawie sejmowej z dnia 31 stycznia 1980 roku.
a) Hymn śpiewany jest w szkole przez wszystkich zgromadzonych podczas uroczystości państwowych i szkolnych. Podczas wykonywania hymnu obowiązuje postawa zasadnicza, zachowanie powagi i spokoju oraz zdjęcie nakrycia głowy (mężczyźni). Odśpiewanie hymnu państwowego jest zaszczytem, ale i obowiązkiem, stąd uczniowie winni się wykazać bardzo dobrą znajomością całego tekstu i artykułować go z szacunkiem i świadomością, iż składają hołd narodowej tradycji. Podczas uroczystości śpiewamy 2 zwrotki hymnu i refren powtarzany dwukrotnie po każdej zwrotce.
b) Odśpiewanie hymnu Polski poprzedza zapowiedź osoby prowadzącej uroczystość: „Do hymnu”. Po odśpiewaniu hymnu pada zapowiedź: „Po hymnie”, po której przyjmujemy postawę „Spocznij” i możemy zająć miejsce siedzące.
SYMBOLE SZKOŁY
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Wyspiańskiego w Mordarce posiada:
1) Logo szkoły - prezentuje patrona oraz nazwę szkoły, służy celom reprezentacyjnym oraz informacyjno-reklamowym. Jest umieszczane na dyplomach, listach gratulacyjnych, zaproszeniach i wykorzystywane jest także na stronie internetowej szkoły.
2) Sztandar szkoły – Prezentuje na awersie patrona szkoły wraz z nazwą szkoły, rewers godło z napisem Bóg, Honor, Ojczyzna.
3) Hymn szkoły
CEREMONIAŁ SZKOLNY PODCZAS NAJWAŻNIEJSZYCH UROCZYSTOŚCI I ŚWIĄT PAŃSTWOWYCH
1. Do uroczystości, podczas których obowiązuje pełny ceremoniał szkolny, należą:
- Rocznica wybuchu II wojny światowej – wrzesień
- Ślubowanie uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej – 14 października
- Święto Odzyskania Niepodległości – 11 listopada
- Święto Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja
- Święto Patrona Szkoły - 21 marca
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego wraz z ślubowaniem absolwentów
- Uroczyste msze święte
- Ważne okazjonalne uroczystości
- Uroczystości pogrzebowe – pogrzeb nauczyciela
2. W dniu, w którym w szkole odbywają się apele i uroczystości szkolne, uczniowie zobowiązani są do noszenia stroju galowego.
3. Porządek akademii i apeli przedstawia się następująco:
• Wprowadzenie sztandaru szkolnego.
• Odśpiewanie hymnu państwowego.
• Część oficjalna.
• Wyprowadzenie sztandaru szkolnego.
• Część artystyczna.
4. Poczet sztandarowy opuszcza miejsce uroczystości przed częścią artystyczną.
5. Podczas wprowadzania i wyprowadzania sztandaru szkolnego uczniowie stoją w postawie zasadniczej, a sztandar wprowadzany i wyprowadzany jest przy akompaniamencie fragmentu melodii „Warszawianka”.
6. W przypadku, gdy poczet uczestniczy w uroczystościach pogrzebowych lub gdy ogłoszono żałobę narodową, sztandar zostaje udekorowany czarnym kirem.
7. Uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego wymagają powagi zachowania, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji właściwych postaw jego poszanowania.
8. Sztandar jest przechowywany w gablocie w widocznym miejscu na terenie szkoły. Insygnia pocztu znajdują się w gabinecie dyrektora szkoły.
ZASADY POWOŁANIA POCZTU I OPIEKI NAD NIM
1. Pełnienie służby chorążego i asysty jest jedną z najzaszczytniejszych funkcji w karierze uczniowskiej, przysługujących nominalnie uczniom klasy najwyższej.
2. Zasady rekrutacji członków pocztu sztandarowego:
- W skład pocztu sztandarowego mogą być powołani uczniowie o nienagannej postawie i wzorowym lub bardzo dobrym zachowaniu spośród uczniów kl. VI – VIII. Osoby chętne do pocztu sztandarowego zgłaszają swoją kandydaturę wychowawcy na pierwszej radzie rozpoczynającej nowy rok szkolny.
- Wybierane są po dwa składy: zasadniczy i rezerwowy, w liczbie 6 osób (dwóch chłopców i cztery dziewczęta). Każdy skład pocztu sztandarowego pełni kadencję przez jeden rok.
- Za niewłaściwe realizowanie obowiązków chorążego lub asysty, a w szczególności braku należytego szacunku dla sztandaru i nieprzestrzegania ceremoniału, innych uchybień regulaminu szkolnego oraz postawy niegodnej reprezentanta szkoły uczeń może być odwołany z funkcji na wniosek opiekuna pocztu lub innego uprawnionego.
3. W skład pocztu sztandarowego wchodzą: chorąży – jeden uczeń oraz asysta – dwie uczennice.
4. Insygnia pocztu sztandarowego to: biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone białym kolorem w stronę kołnierza, spięte na wysokości lewego biodra oraz białe rękawiczki./Uwaga: żadne elementy stroju nie mogą zasłaniać biało-czerwonej szarfy!/
5. Ubiór pocztu sztandarowego stanowi jednolity strój – peleryna, na który zakładane są szarfy.
6. Opiekunami pocztu sztandarowego są nauczyciele zatrudnieni w szkole. Dzielą się oni obowiązkami w następujący sposób:
1) opiekun główny (wyznaczony przez dyrektora szkoły) odpowiedzialny jest za przeszkolenie pocztu oraz godne i prawidłowe prezentowanie się sztandaru podczas uroczystości;
2) opiekunowie wyznaczeni do sprawowania opieki nad pocztem w czasie uroczystości szkolnych i pozaszkolnych.
CEREMONIA WPROWADZENIA I WYPROWADZENIA SZTANDARU
Wprowadzenie sztandaru szkoły:
-Proszę o powstanie!
-Baczność! Sztandar wprowadzić! /po usłyszeniu melodii „Warszawianki następuje wprowadzenie sztandaru/
-Do hymnu!
-Po hymnie!
-Proszę usiąść!
Wyprowadzenie sztandaru szkoły:
-Proszę o powstanie!
-Baczność! Sztandar wyprowadzić!/po usłyszeniu melodii „Warszawianki następuje wyprowadzenie sztandaru/
-Spocznij!
CEREMONIAŁ PASOWANIA NA UCZNIA, ŚLUBOWANIE KLAS PIERWSZYCH
Osoba prowadząca uroczystość wydaje komendy:
-Proszę o powstanie!
-Baczność! Poczet sztandarowy do ślubowania wystąp! -postawa salutowanie sztandaru w miejscu
-Przedstawiciele klas pierwszych do ślubowania wystąp! - wytypowane 2 osoby zajmują miejsce z prawej i lewej strony sztandaru.
-Do ślubowania! - ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania na wysokości oczu w kierunku sztandaru i po wypowiadanych punktach roty ślubowania wypowiadają słowo „ślubujemy”
Rota ślubowania:
My, uczniowie Szkoły Podstawowej im. Stanisława Wyspiańskiego w Mordarce uroczyście ślubujemy:
- być pilnym uczniem - Ślubujemy
- szanować rodziców i nauczycieli - Ślubujemy
- dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły - Ślubujemy
- robić wszystko, by wyrosnąć na dobrego i mądrego człowieka – Ślubujemy
-Po ślubowaniu! - ślubujący opuszczają rękę i wstępują do szyku, poczet przyjmuje postawę zasadniczą
-Spocznij! - uczestnicy siadają
Pasowanie na ucznia następuje tuż po ślubowaniu złożonym przez pierwszoklasistów.
Dyrektor szkoły na lewe ramię każdego pierwszoklasisty kładzie duży ołówek i mówi:
„Pasuję Ciebie na ucznia Szkoły Podstawowej im. Stanisława Wyspiańskiego w Mordarce”
POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Podczas uroczystości kończącej rok szkolny, po wprowadzeniu sztandaru i odśpiewaniu hymnu państwowego, wszyscy absolwenci składają ślubowanie. Ceremoniał ślubowania klas kończących szkołę przebiega podobnie jak ślubowanie klas pierwszych szkoły podstawowej.
Osoba prowadząca uroczystość wydaje komendy:
-Proszę o powstanie!
-Baczność! Poczet sztandarowy do ślubowania wystąp! - postawa salutowanie sztandaru w miejscu
-Przedstawiciele klas ósmych do ślubowania wystąp! - wytypowane 2 osoby zajmują miejsce z prawej i lewej strony sztandaru.
-Do ślubowania! - ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania na wysokości oczu w kierunku sztandaru i po wypowiadanych punktach roty ślubowania wypowiadają słowo „ślubujemy”.
Absolwenci trzymają uniesioną do góry na wysokości oczu prawą rękę z wyciągniętymi dwoma palcami i powtarzają za osobą prowadzącą uroczyste słowa przysięgi.
Rota ślubowania absolwentów szkoły podstawowej:
„My absolwenci Szkoły Podstawowej im. Stanisława Wyspiańskiego w Mordarce uroczyście ślubujemy:
- wiernie strzec Twojego honoru;
- dalszą pracą i nauką rozsławiać Twoje imię;
- z godnością nosić zaszczytne miano wychowanka Szkoły Podstawowej w Mordarce;
- zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystać w dalszym swoim życiu;
- zawsze pracować sumiennie i uczciwie, czynnie uczestniczyć w życiu kraju, dbając o dobro Ojczyzny.
Wszyscy pozostali absolwenci po każdym punkcie roty wypowiadają słowo „ślubujemy”.
-Po ślubowaniu! - ślubujący opuszczają rękę i wstępują do szyku, poczet przyjmuje postawę zasadniczą
-Spocznij! - uczestnicy siadają
CEREMONIAŁ PRZEKAZANIA POCZTU SZTANDAROWEGO
1. Odbywa się w czasie uroczystego zakończenia roku szkolnego klas programowo najstarszych.
2. Po ceremonii ślubowania absolwentów następuje przekazanie sztandaru.
Po komendzie:
„Do przekazania sztandaru wystąp.” ustępujący poczet sztandarowy i wyznaczeni uczniowie do przejęcia pocztu sztandarowego podchodzą w ustalone miejsce, stają naprzeciw siebie.
3. Głos zabiera osoba prowadząca uroczystość – reprezentant kl. VIII, która mówi:
„Przekazujemy Wam sztandar szkoły w Mordarce. Strzeżcie jego dobrego imienia, godności i honoru.”
4. Głos zabiera osoba - reprezentant kl. VII - która mówi: „Przyjmujemy od Was sztandar szkoły. Przyrzekamy strzec jego dobrego imienia, godności i honoru.”
5. Po słowach prowadzącego: „Po przekazaniu sztandaru wstąp.”, dotychczasowy i nowy poczet ustawiają się do wyprowadzenia sztandaru.
6. Następuje wyprowadzenie pocztu po słowach prowadzącego: „ Poczet sztandarowy wyprowadzić”.
CEREMONIAŁ UCZESTNICTWA WE MSZY ŚWIĘTEJ
1. W czasie wprowadzenia i wyprowadzania sztandaru wierni pozostają w pozycji stojącej.
Jeżeli w czasie mszy św. jest wyznaczony prowadzący ceremoniał ze sztandarem, wówczas on podaje komendy, w przeciwnym wypadku ciche komendy podaje chorąży.
2. Sztandar po wejściu i przed wyjściem oddaje honory przed Najświętszym Sakramentem. Poczet sztandarowy po wejściu zajmuje miejsce po prawej stronie ołtarza, patrząc od strony wiernych.
3. W trakcie mszy świętej lub innej uroczystości członkowie pocztu sztandarowego nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów, stojąc cały czas w pozycji „Baczność” lub „Spocznij”. Pochylenie sztandaru pod kątem 45 stopni do przodu w pozycji „Baczność” następuje w następujących sytuacjach:
1) podczas każdego podniesienia Hostii: w czasie Przemienienia, przed komunią świętą oraz w trakcie trzykrotnego podniesienia monstrancji przy wystawieniu Najświętszego Sakramentu,
2) podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci,
3) podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje,
4) na każde polecenie opuszczenia sztandaru wydane przez kapłana lub inną przemawiającą osobę.
APELE I UROCZYSTOŚCI SZKOLNE
1. Ważne uroczystości państwowe i szkolne są podzielone na dwie części: pierwszą – oficjalną, o podniosłym charakterze i drugą – nieoficjalną (artystyczną).
2. Za przygotowanie i przebieg uroczystości odpowiada nauczyciel/-e i/lub uczniowie według harmonogramu opracowanego na dany rok szkolny.
3. Prowadzącym uroczystości szkolne jest dyrektor, nauczyciel/-e lub uczeń/uczniowie szkoły.
4. Sygnałem rozpoczęcia uroczystości jest powitanie przez prowadzącego zaproszonych gości oraz wszystkich obecnych.
5. Po powitaniu następuje wprowadzenie sztandaru i odśpiewanie hymnu państwowego.
6. Na zakończenie każdej uroczystości prowadzący powinien przypomnieć uczniom o odpowiedniej kolejności opuszczania sali.
7. Apele i uroczystości okolicznościowe rozpoczyna osoba prowadząca: dyrektor, nauczyciel lub uczeń
8. Podczas apeli i uroczystości okolicznościowych śpiewamy hymn szkoły przy zachowaniu postawy takiej, jak przy śpiewaniu hymnu państwowego.
9. Do świąt szkolnych zaliczamy:
- Dzień Matki i Ojca
- Dzień Babci i Dziadka
- Dzień Ziemi
DEKORACJA BUDYNKU SZKOŁY FLAGAMI PAŃSTWOWYMI
Budynek szkoły dekorowany jest flagami państwowymi z następujących okazji:
1) Dzień inauguracji roku szkolnego;
2) Dzień Edukacji Narodowej;
3) Ważne uroczystości szkolne;
4) Święta państwowe;
5) Wybory parlamentarne, prezydenckie, samorządowe;
6) Dzień wizyty znamienitych gości;
7) Dzień zakończenia roku szkolnego;
8) Podczas żałoby narodowej lub szkolnej.
POSTAWY I OPIS CHWYTU
1. Postawa zasadnicza - Sztandar postawiony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce podtrzymywane prawą ręką na wysokości pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciśnięty do ciała. Lewa ręka w postawie zasadniczej. Pozycja na baczność.
2. Postawa spocznij - Sztandar trzymany przy prawej nodze, jak w postawie zasadniczej. Chorąży i asysta pozostają w postawie spocznij - ciężar ciała przenoszą na prawą nogę przy jednoczesnym wysunięciu pięty lewej stopy na wysokość środka prawej, przy jednoczesnym skręcie lewej o 45 stopni w lewą stronę.
3. Postawa „na ramię” - Chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45 stopni w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca, lewa wzdłuż boku Płachta sztandaru musi być oddalona od barku przynajmniej na szerokość dłoni. Asysta w pozycji na baczność.
4. Postawa „prezentuj” - Z postawy zasadniczej chorąży kładzie lewą rękę na drzewcu sztandaru poniżej końca zaczepu płachty, przy jednoczesnym maksymalnym opuszczeniu prawej po drzewcu. Po przebrzmieniu komendy "prezentuj sztandar" wykonuje salutowanie sztandarem.
5. Salutowanie sztandarem - Wykonuje się z postawy prezentuj. Chorąży robi zwrot w prawo skos, przy jednoczesnym wysunięciu lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyleniu sztandaru w przód do kąta 45 stopni. Ręka lewa pozostaje co najmniej w odległości dłoni od płachty sztandaru.