Cele • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem różnych, ponadprogramowych tekstów kultury, • rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych – doskonalenie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy i interpretacji utworu literackiego, • rozwijanie i doskonalenie sztuki pisania różnych gatunków literackich, i form wypowiedzi, ze zwróceniem szczególnej uwagi na poprawność interpunkcyjną i ortograficzną, • wpajanie uczniom dbałości o kulturę żywego słowa, • kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się z innymi i wyrażania swojego zdania w odpowiedni sposób, • kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, • przygotowanie uczniów do konkursów polonistycznych (konkursów wiedzy, recytatorskich i innych), • przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie szóstej.
Metody: • dyskusja, • burza mózgów, • elementy inscenizacji, scenki dramatyczne, odgrywanie ról, • gry dydaktyczne, • konkurs, • ekspresja plastyczna.
Formy: • praca w grupach, • praca indywidualna.
Ćwiczenia: • emisji głosu, • właściwego zachowania na scenie, • ortograficzno – interpunkcyjne, • słownikowo – frazeologiczne, • gramatyczno – stylistyczne, • kompozycyjne, • redakcyjne.
mgr Ewa Zelek
„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa.”
Zajęcia koła polonistycznego organizowane są dla uczniów gimnazjum w celu przygotowania do Małopolskiego Konkursu Polonistycznego. Na cotygodniowych spotkaniach rozwijane są zdolności i zainteresowania uczniów, wspierane są ich działania w poszerzaniu wiadomości i umiejętności w celu przekonania o konieczności rozwoju oraz samodzielnej pracy samokształceniowej. Gimnazjaliści inspirowani są poprzez odpowiednio dobrane metody i treści do twórczego i oryginalnego myślenia oraz wypisywania się w różnych formach wypowiedzi. Miłośnicy języka ojczystego zachęcani są do aktywnego uczestnictwa w wymianie myśli i poglądów na temat utworów konkursowych na stronie internetowej „Forum uczestników małopolskiego konkursu z języka polskiego".
Cele ogólne zajęć Głównym celem programu jest rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów zdolnych oraz inspirowanie ich do pogłębiania wiedzy polonistycznej.
Cele szczególowe
1.Wyrabianie nawyku samokształcenia.
2.Rozwijanie wyobraźni, pamięci, wrażliwości estetycznej, zdolności do koncentracji uwagi, inwencji twórczej.
3.Realizacja zadań o charakterze interdyscyplinarnym.
4.Korzystanie z różnych źródeł wiedzy( Internet, encyklopedie multimedialne)-poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji.
5.Kształtowanie sprawności językowej w mowie i piśmie.
6.Rozbudzanie motywacji czytania, umiejętności odbioru różnych tekstów kultury.
7.Kształtowanie postawy aktywnego odbiorcy dostrzegającego wartości humanistyczne, artystyczne, społeczne zawarte w utworach literackich, spektaklach teatralnych, filmach, słuchowiskach. 8.Wykształcenie sprawności myślenia, spostrzegawczości, umiejętności obserwowania rozmaitych zjawisk, ich analizy i opisu, porównywania klasyfikowania, kojarzenia, wnioskowania, rozumowania, uogólniania, poszukiwania analogii.
9.Pogłębianie ogólnej wiedzy o człowieku, życiu, kulturze, szczególnie o literaturze i języku, aby zrozumieć siebie i innych ludzi oraz otaczającą nas rzeczywistość.
10.Wspieranie samodzielnego opracowywania zagadnień.
11. Rozbudzanie dociekliwości intelektualnej, niezależności w myśleniu i działaniu, ekspresji literackiej.
12.Doskonalenie samodzielnej pracy ucznia.
13.Wyposażenie uczniów w rozległą wiedzę.
Wszystkim uczestnikom spotkań z literaturą życzymy sukcesu w konkursie!
Poloniści