W tym roku szkolnym prezentacja projektu gimnazjalnego została połączona z apelem pod hasłem „Kultura osobista i komunikacja w naszym życiu”. Podczas apelu, uczniowie klasy VI w bardzo atrakcyjny sposób przybliżyli swoim kolegom i koleżankom pojęcie „savoir-vivre” i zasady kulturalnego zachowania się. Nastepnie uczniowie klasy II gimnazjum zaprezentowali projekt pt. „Czy dobra komunikacja pomaga nam unikać problemów?”. Odbiorcy poznali podstawowe pojęcia związane z komunikacją, ...
W tym roku szkolnym prezentacja projektu gimnazjalnego została połączona z apelem pod hasłem „Kultura osobista i komunikacja w naszym życiu”. Podczas apelu, uczniowie klasy VI w bardzo atrakcyjny sposób przybliżyli swoim kolegom i koleżankom pojęcie „savoir-vivre” i zasady kulturalnego zachowania się. Patryk Lupa z klasy II gimnazjum wcielił się w rolę profesora Miodkowskiego i wyjaśnił znaczenie słów „savoir-vivre”, zaś Agnieszka Lupa z klasy VI odegrała rolę nauczycielki, która przeprowadziła lekcję: "Kultura osobista w życiu szkolnym". Jej uczniowie opracowali w czasie tej lekcji Kodeks Kulturalnego Ucznia. W formie prezentacji multimedialnej przedstawili, na czym polega kultura słowa, kultura bycia, kultura ubioru i wyglądu, kultura spożywania posiłków, kultura zdrowotna i fizyczna.
Nastepnie uczniowie klasy II gimnazjum zaprezentowali projekt pt. „Czy dobra komunikacja pomaga nam unikać problemów?”. Odbiorcy poznali podstawowe pojęcia związane z komunikacją, dowiedzieli się co ułatwia i utrudnia komunikację, na czym polega aktywne słuchanie i jak nazywać emocje podczas komunikowania się. Grupa uczniów przedstawiła krótkie scenki zapoznając obserwatorów z zachowaniami uległymi, agresywnymi i asertywnymi. Jednak największe wrażenie na widzach wywarł film o komunikacji niewerbalnej pt. „Jak poznać drugiego człowieka bez użycia słów” przygotowany przez uczniów. Drugoklasiści włożyli duży wysiłek w realizację projektu i wykazali się pomysłowością, co zostało docenione przez obserwatorów. Opracowane materiały i nakręcony film będą w przyszłości służyć kolejnym uczniom. Więcej o projekcie można przeczytać w zakładce Projekty.
Zarówno w apelu i w projekcie podkreślone zostało, że znajomość podstawowych zasad kulturalnego zachowania i komunikacji międzyludzkiej jest bardzo ważna w naszym życiu, zjednuje nam sympatię i szacunek innych ludzi. Potwierdza to motto, które widniało na gazetce szkolnej: „Ten, kto umie się zachować, na sympatie zasługuje. Dobrze wiec pamiętaj słowa: przepraszam, proszę, dziękuję.”
Małgorzata Warzecha
Małgorzata Dunikowska