W styczniu z okazji obchodów Dnia Babci i Dziadka dzieci z klas zerowych wykonały upominki, zaśpiewały piosenki, zatańczyły krakowiaka oraz wyrecytowały wiersze. Ponadto zweryfikowały swoją wiedzę na temat dziadków biorąc udział w quizie klasowym na temat: „Co wiem o swojej babci i dziadku”. Nagrano filmy, w których przedszkolaki opowiadały jak pomagają swojej babci oraz swojemu dziadkowi, wykonały również rysunki ilustrujące wykonywane przez nie prace domowe. Uczniowie klas 1-3 wykonali prezenty dla babci i dziadków. W ramach innowacji rozmawiano na temat pomocy innym, a także odpowiedzialności za własność swoją i wspólną. Uczniowie wykonali rysunki, na których przedstawili w jaki sposób pomagają w domu.
W lutym koordynator projektu przygotował prezentację multimedialną dla każdej klasy. Prezentacja podsumowywała dotychczasowe działania, a także dotyczyła kolejnego tematu - zasad odpowiedniego ubioru dostosowanego do miejsca i sytuacji. Dzieci z klas 0-3 projektowały stroje na różne okazje. Wychowawczynie klas 0 zorganizowały "Przedszkolny pokaz mody". Dzieci zaprezentowały swoim kolegom i koleżankom wybrane na tę okazję stroje. Sprawiło im to wiele radości.
W marcu utrwalono zasady kulturalnego zachowania przy stole. Zwrócono również uwagę na dekorację stołu i estetykę jedzenia. Został przeprowadzony szkolny konkurs pt. „Wielkanocny stół”. Uczniowie klasy 2b wykonali przedstawienie pt. „Niegrzeczny Jaś”, nagranie przedstawienia zostało zaprezentowanie szerszemu gronu odbiorców poprzez stronę Facebook. Drugoklasiści zaprezentowali również miłą pogawędkę w języku angielskim. Wszystkie dzieci z oddziałów zerowych obchodziły Dzień Kolorowej Skarpetki, czyli Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Poruszono również temat związany z innymi niepełnosprawnościami oraz chorobami z jakimi borykają się dzieci i dorośli. Dzieci obejrzały bajkę edukacyjną oraz kolorowały skarpetki według własnego pomysłu, ich prace zostały zaprezentowane na gazetce szkolnej.
W kwietniu przedszkolaki i uczniowie doskonalili nawyki higieniczne, a także utrwalali zasady zdrowego stylu życia. Pani pielęgniarka przeprowadziła pogadankę edukacyjną w klasach. Dzieci podejmowały działania w ramach ogólnopolskiego programu „Dobrze jemy ze szkołą na widelcu”- zrealizowano m. in. tematy takie jak: „Jak mieć czyste ręce”, „Dlaczego jedzenie jest ważne?”. Stworzono księgę zdrowych potraw na podstawie przepisów przygotowanych i przyniesionych przez dzieci. Przedszkolaki wraz z wychowawcami upiekły zdrowe ciasteczka owsiane. Dzieci poznały również różne sposoby pakowania prezentów oraz stworzyły własne pudełeczka na drobne podarunki dla bliskich.
W maju i czerwcu przypomniano i utrwalono zasady bezpiecznego i kulturalnego zachowania się podczas wyjazdów. Uczniowie oglądali filmiki edukacyjne. Na gazetce na korytarzu szkolnym zostały wywieszone zasady odpowiedniego zachowania podczas podróży. Nauczyciele języka angielskiego p. Renata Szewczyk oraz p. Renata Włodarczyk zapoznały uczniów z ciekawostkami związanymi z zasadami zachowania się w anglojęzycznych krajach oraz utrwaliły zwroty grzecznościowe w języku angielskim. Pani Małgorzata Krawczyk ucząca języka niemieckiego przeprowadziła w Dniu Dziecka interesujące zajęcia w wybranych klasach. Uczniowie klasy 3b zorganizowali Dzień Talentów, podczas zajęć kształtowano postawę życzliwości względem innych, wzmacniano poczucie własnej wartości u każdego dziecka poprzez oklaski, słowa uznania. Uczniowie klasy 2b kontynuowali temat zdrowego odżywiania i w Dniu Dziecka wykonali pyszne, zdrowe kanapki.
Pod koniec roku szkolnego nastąpiło sprawdzenie i utrwalenie wiadomości, a także wręczenie dyplomów i upominków dla Mistrzów savoir- vivre. Przedszkolaki wykonały zadania, które były zawarte w liście od koordynatora innowacji. Oczywiście dzieci poradziły sobie z zadaniami prawidłowo i każdy z nich otrzymał upominek. Uczniowie klas 1-3 rozwiązali test ze znajomości zasad savoir-vivre. Uczniowie, którzy bezbłędnie go uzupełnili otrzymali dyplomy Mistrza savoir- vivre oraz nagrody.
Klasy 2a i 2b nawiązały współpracę z dziećmi z Przedszkola Samorządowego w Bielanach Wrocławskich. W trakcie roku szkolnego wymieniały się z nimi listami. Uczniowie zdobywali i rozwijali umiejętność pisania listów, życzeń, adresowania kopert. Drugoklasiści opisywali swoje działania w ramach innowacji, wykonywali dla przedszkolaków prace plastyczno- techniczne, a także prace w programie graficznym. Kształtowali takie cechy jak życzliwość, wdzięczność, szacunek wobec innych.
Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza na temat zasad kulturalnego i bezpiecznego zachowania, a także zdrowego stylu życia będzie realizowana w praktyce, a uczniowie będą wiedzieli, jak należy się zachować w każdym miejscu i w każdej sytuacji, w jakiej się znajdą. Znajomość i przestrzeganie ustalonych zasad podnosi poczucie własnej wartości, zjednuje sympatię otoczenia i jest źródłem wzajemnej życzliwości.
Dziękujemy Rodzicom za pomoc w realizacji innowacji oraz Radzie Rodziców za wsparcie w zakupie nagród dla uczestników konkursów.
Maria Salamon