Podsumowanie innowacji „Eksperymentuj i doświadczaj”
E-dziennik
Plan lekcji
Szkolny blog
Lekcje i przerwy
LekcjaGodzina
17.30 - 8.15
28.20 - 9.05
39.15 - 10.00
410.10 - 10.55
511.15 - 12.00
612.20 - 13.05
713.15 - 14.00
814.10 - 14.55
Lekcje i przerwy
LekcjaGodzina
17.30 - 8.15
28.20 - 9.05
39.15 - 10.00
410.10 - 10.55
511.15 - 12.00
612.20 - 13.05
713.15 - 14.00
814.10 - 14.55
Facebook
Bezpieczne wakacje
Podsumowanie innowacji „Eksperymentuj i doświadczaj”
07 Czerwiec 2021
W ciągu ostatnich dwóch lat w naszej szkole realizowana była innowacja z zakresu nauk przyrodniczych pt. „Eksperymentuj i doświadczaj”. Inspiracją do opracowania innowacji obejmującej przedmioty przyrodnicze było rozbudzenie i pogłębienie przyrodniczych zainteresowań uczniów. Ze względu na sytuację epidemiologiczną związaną z Covid – 19 nasze działania zostały zmodyfikowane i wydłużone w czasie.

Zajęcia miały na celu odkrywanie, badanie i dociekanie. Takie nauczanie ma wiele zalet i daje uczniom dużo korzyści: rozbudza ciekawość świata, uczy logicznego rozumowania, wyszukiwania informacji, wnioskowania. Nauka przez odkrywanie pozwoliła ukształtować wiele umiejętności przydatnych naszym uczniom w codziennym życiu. Wyjazdy, które zostały zorganizowane miały na celu rozwijanie umiejętności badawczych z zakresu przedmiotów przyrodniczych, poznanie pracy naukowców w placówkach badawczych w czasie wycieczek dydaktycznych oraz przygotowanie naszych uczniów do dalszej nauki w szkołach o profilu ścisłym i technicznym.

Jesienią 2019 roku udaliśmy się na Małopolską Noc Naukowców, podczas której mogliśmy doświadczyć szeregu eksperymentów, pokazów, nowych miejsc, które do tej pory nie były w naszym zasięgu. Pierwsza wizyta odbyła się na Wydziale „Energetyki i Paliw”. W Laboratorium Konwersji i Magazynowania Energii były prezentowane i przeprowadzane laboratoryjne pokazy. Uczniowie dowiedzieli się tam o możliwościach wytwarzania energii za pomocą systemów fotowoltaicznych, turbin wiatrowych, elektrowni wodnej i jądrowej oraz magazynowania energii elektrycznej i ciepła. Natomiast Akademickie Centrum Materiałów i Nanotechnologii stworzyło  niepowtarzalną szansę, by zajrzeć do niedostępnych na co dzień laboratoriów i zakamarków uczelni oraz poznać tajniki powstawania produktów i innowacyjnych technologii. Podczas wizyty w Instytucie Informatyki największą atrakcją okazał się Robot humanoidalny Pepper, który potrafił wykrywać nasze emocje, a nawet czytał w naszych myślach. 

Kolejnym działaniem w naszej innowacji był wyjazd na „Noc biologów” zorganizowaną przez Wydział Biologii oraz Centrum Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Tematem przewodnim były „Globalne zmiany środowiska”. Uczniowie  mogli zapoznać się z tematyką zagadnień związanych z biochemią, biologią komórki, genetyką, immunologią, chronobiologią, hematologią, endokrynologią, fizjologią rozrodu, antropologią i anatomią porównawczą, biologią rozwoju bezkręgowców, ewolucją strategii życiowych, ekologią, czy tematyką związaną z światem roślin. Młodzież uczestniczyła w różnych warsztatach, zwiedzała zbiory cennych minerałów z całego świata oraz muzeum zoologiczne ze stałą ekspozycją. 

Istotnym działaniem zamieszczonym w innowacji były lekcje fizyki na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Podczas zajęć prezentowane były zagadnienia  przez dr Pawła Janowskiego obejmujące podstawę programową z fizyki. Odważni uczestnicy wyjazdu mogli być pomocnikami podczas przedstawianego  doświadczenia. Było dużo emocji, a efekty wiele razy były zaskakujące. Był to ostatni wyjazd związany z innowacją tuż przed zamknięciem szkół i przejściem na nauczanie zdalne.

Innowacja uwzględniała również zaproszenie niezwykłych gości. Jednym z nich był podróżnik, który odwiedził nas w październiku 2019 roku. Przybliżył on dzieciom i młodzieży kulturę krajów arabskich, takich jak Oman i Emiraty Arabskie. Uczniowie zostali zabrani w wirtualną podróż, ubarwioną pięknymi fotografiami oraz pamiątkami z wyprawy. To spotkanie było  okazją aby poznać tamtejsze obyczaje, przyrodę oraz odmienną od naszej mentalność społeczną.

Niestety z powodu pandemii byliśmy zmuszeni do przesunięcia i modyfikacji działań związanych z prowadzoną innowacją. Ostatnim  elementem innowacji było przeprowadzenie potyczek, czyli konkursu wiedzy ogólnej z pięciu przedmiotów ścisłych: matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii. Quiz został przeprowadzony na platformie Quizizz. Nasi uczniowie z wielkim zaangażowaniem wzięli w nim udział. Przyznane zostały trzy nagrody w dwóch kategoriach: klasy IV- V i VI – VIII. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom i upominek. Nagrody zostały ufundowane przez SKO przy Banku PKO BP.
 
Dzięki przeprowadzonej innowacji uczniowie rozwinęli swoje zainteresowania związane z przedmiotami przyrodniczymi, poznali ciekawe osoby i miejsca. Rozwijali ciekawość świata, poszerzyli swoją wiedzę na temat kierunków technicznych i przyrodniczych na Uczelniach Wyższych (Akademia Górniczo–Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński). Niektórzy z uczestników wyjazdów dzięki podjętym działaniom mieli jedyną okazję poznać świat naukowców.

Katarzyna Strug i Małgorzata Warzecha

Galeria zdjęć:
Wyświetleń: 1052
Widżet Dostępności
Rozmiar Tekstu
1Rozmiar Tekstu
Ustawienia tekstu
1Odstęp między wierszami
1Odstęp między paragrafami
1Odstęp między literami
1Odstęp między słowami
Czytelność tekstu
Wyrównanie tekstu
Filtry
Pomocne