Zajęcia miały na celu odkrywanie, badanie i dociekanie. Takie nauczanie ma wiele zalet i daje uczniom dużo korzyści: rozbudza ciekawość świata, uczy logicznego rozumowania, wyszukiwania informacji, wnioskowania. Nauka przez odkrywanie pozwoliła ukształtować wiele umiejętności przydatnych naszym uczniom w codziennym życiu. Wyjazdy, które zostały zorganizowane miały na celu rozwijanie umiejętności badawczych z zakresu przedmiotów przyrodniczych, poznanie pracy naukowców w placówkach badawczych w czasie wycieczek dydaktycznych oraz przygotowanie naszych uczniów do dalszej nauki w szkołach o profilu ścisłym i technicznym.
Jesienią 2019 roku udaliśmy się na Małopolską Noc Naukowców, podczas której mogliśmy doświadczyć szeregu eksperymentów, pokazów, nowych miejsc, które do tej pory nie były w naszym zasięgu. Pierwsza wizyta odbyła się na Wydziale „Energetyki i Paliw”. W Laboratorium Konwersji i Magazynowania Energii były prezentowane i przeprowadzane laboratoryjne pokazy. Uczniowie dowiedzieli się tam o możliwościach wytwarzania energii za pomocą systemów fotowoltaicznych, turbin wiatrowych, elektrowni wodnej i jądrowej oraz magazynowania energii elektrycznej i ciepła. Natomiast Akademickie Centrum Materiałów i Nanotechnologii stworzyło niepowtarzalną szansę, by zajrzeć do niedostępnych na co dzień laboratoriów i zakamarków uczelni oraz poznać tajniki powstawania produktów i innowacyjnych technologii. Podczas wizyty w Instytucie Informatyki największą atrakcją okazał się Robot humanoidalny Pepper, który potrafił wykrywać nasze emocje, a nawet czytał w naszych myślach.
Kolejnym działaniem w naszej innowacji był wyjazd na „Noc biologów” zorganizowaną przez Wydział Biologii oraz Centrum Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Tematem przewodnim były „Globalne zmiany środowiska”. Uczniowie mogli zapoznać się z tematyką zagadnień związanych z biochemią, biologią komórki, genetyką, immunologią, chronobiologią, hematologią, endokrynologią, fizjologią rozrodu, antropologią i anatomią porównawczą, biologią rozwoju bezkręgowców, ewolucją strategii życiowych, ekologią, czy tematyką związaną z światem roślin. Młodzież uczestniczyła w różnych warsztatach, zwiedzała zbiory cennych minerałów z całego świata oraz muzeum zoologiczne ze stałą ekspozycją.
Istotnym działaniem zamieszczonym w innowacji były lekcje fizyki na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Podczas zajęć prezentowane były zagadnienia przez dr Pawła Janowskiego obejmujące podstawę programową z fizyki. Odważni uczestnicy wyjazdu mogli być pomocnikami podczas przedstawianego doświadczenia. Było dużo emocji, a efekty wiele razy były zaskakujące. Był to ostatni wyjazd związany z innowacją tuż przed zamknięciem szkół i przejściem na nauczanie zdalne.
Innowacja uwzględniała również zaproszenie niezwykłych gości. Jednym z nich był podróżnik, który odwiedził nas w październiku 2019 roku. Przybliżył on dzieciom i młodzieży kulturę krajów arabskich, takich jak Oman i Emiraty Arabskie. Uczniowie zostali zabrani w wirtualną podróż, ubarwioną pięknymi fotografiami oraz pamiątkami z wyprawy. To spotkanie było okazją aby poznać tamtejsze obyczaje, przyrodę oraz odmienną od naszej mentalność społeczną.
Niestety z powodu pandemii byliśmy zmuszeni do przesunięcia i modyfikacji działań związanych z prowadzoną innowacją. Ostatnim elementem innowacji było przeprowadzenie potyczek, czyli konkursu wiedzy ogólnej z pięciu przedmiotów ścisłych: matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii. Quiz został przeprowadzony na platformie Quizizz. Nasi uczniowie z wielkim zaangażowaniem wzięli w nim udział. Przyznane zostały trzy nagrody w dwóch kategoriach: klasy IV- V i VI – VIII. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom i upominek. Nagrody zostały ufundowane przez SKO przy Banku PKO BP.
Dzięki przeprowadzonej innowacji uczniowie rozwinęli swoje zainteresowania związane z przedmiotami przyrodniczymi, poznali ciekawe osoby i miejsca. Rozwijali ciekawość świata, poszerzyli swoją wiedzę na temat kierunków technicznych i przyrodniczych na Uczelniach Wyższych (Akademia Górniczo–Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński). Niektórzy z uczestników wyjazdów dzięki podjętym działaniom mieli jedyną okazję poznać świat naukowców.
Katarzyna Strug i Małgorzata Warzecha