Jak budować kontakt z dzieckiem poprzez rozmowę? Co mówić, a czego unikać w komunikacji? Jak nawiązać porozumienie, gdy dziecko się złości, a jak rozmawiać, gdy sami jesteśmy w emocjach? Jak formułować prośby, żeby dziecko je usłyszało? Co stosować zamiast kar i nagród? Na te pytania starała się odpowiedzieć Pani mgr Halina Czerwińska- pedagog, psychoedukator, mediator, która w drugim półroczu przeprowadziła w naszej szkole cykl warsztatów profilaktycznych.
Jak budować kontakt z dzieckiem poprzez rozmowę? Co mówić, a czego unikać w komunikacji? Jak nawiązać porozumienie, gdy dziecko się złości, a jak rozmawiać, gdy sami jesteśmy w emocjach? Jak formułować prośby, żeby dziecko je usłyszało? Co stosować zamiast kar i nagród? Na te pytania starała się odpowiedzieć Pani mgr Halina Czerwińska- pedagog, psychoedukator, mediator, która w drugim półroczu przeprowadziła w naszej szkole cykl warsztatów profilaktycznych.
Tematem spotkania dla rodziców było praktykowanie umiejętności empatycznego słuchania w sytuacjach codziennych oraz w sytuacji różnicy zdań; praktykowanie odróżniania reakcji empatycznych od udzielania rad, pocieszania, psychologizowania czy załatwiania sprawy za drugą osobę.
Celem zajęć warsztatowych dla uczniów było z kolei : obiektywne ocenianie zachowania swojego i innych, podejmowanie działań zmierzających do naprawy swojego ewentualnie nieodpowiedniego zachowania wobec innych, uświadomienie sobie wpływu zachowania i działania ludzi na nastrój i samopoczucie innych.Podczas spotkań uczniowie klas II a, II b i VI uczyli się rozpoznawać emocje swoje i innych, a także poznali akceptowane społecznie sposoby radzenia sobie z emocjami trudnymi. Dowiedzieli się, że nie ma złych emocji. Poznali znaczenie słowa empatia.
Życzliwy stosunek do drugiego człowieka, postrzeganie go jako wartości samej w sobie oraz promowanie pozytywnych zachowań mogą zaprocentować efektywną , pozbawioną agresji komunikacją. Jesteśmy przekonani, że przeprowadzone warsztaty wpłyną na poprawę komunikacji i budowanie pozytywnych relacji rodzic-uczeń, uczeń-uczeń.
mgr Alina Górszczyk - pedagog szkolny