Projekt finansowany ze środków Narodowego Programu Zdrowia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zakłada realizowanie comiesięcznych zadań przez cały 2018 r., ale daje także możliwość na własne twórcze działania. W ramach programu Instytut Edukacji Pozytywnej przygotował kampanię edukacyjno-informacyjną, z udziałem znanych osób, gwiazd polskiej sceny i estrady, wykorzystującą różnorodne narzędzia i kanały dotarcia do odbiorców: spoty promocyjno-edukacyjne na temat zdrowia psychicznego, webinary „Pozytywny rozwój”, serial „Rodzinka (nie)idealna, artykuły w mediach, e-booki dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Patronat medialny nad kampanią objęły ogólnopolskie gazety i magazyny.
Nauczyciele realizujący projekt na zajęciach otrzymali pakiet narzędzi edukacyjno-profilaktycznych (ankiety, kursy e-learningowe, prezentacje multimedialne, scenariusze lekcji, algorytmy postępowania, bazę dobrych praktyk, dziennik wdzięczności), cenne i ciekawe gry planszowe, książki, ogólnodostępne w bibliotece szkolnej. Interesujące szkolenia, webinary, filmy ze strony projektu www.myslepozytywnie.pl polecone zostały rodzicom, uczniom i nauczycielom.
W grudniu 2018 r. odbędą się jeszcze warsztaty dla rodziców, uczniów i nauczycieli, na które już teraz serdecznie zapraszamy. Dzięki lekcjom z projektem „Myślę pozytywnie” uczniowie poznali swoje mocne strony, dostrzegli zalety pozytywnego patrzenia na świat, budowali konstruktywny system wartości, nauczyli się sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresogennych. Dzieci zafascynowały się grą „Imago”, „5 sekund”, „Tik–tak bum”, polubiły „Wymyśl to”, „Dixit”. Dzięki grom planszowym, pracom literackim, plastycznym lepiej współpracują w grupach, starają się ładniej wysławiać, komunikować, bogacą słownictwo i wiedzę o świecie, rozwijają wyobraźnię, ćwiczą refleks, autoprezentację.
Innym ważnym efektem przeprowadzonych działań był rozwój inteligencji emocjonalnej uczniów. Uczestnicy zrozumieli, czym są emocje, dlaczego nie ma złych emocji, nauczyli się strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz przeżywania tych pozytywnych. Uczniowie nabyli także umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania inicjatyw. Podczas wspólnych gier mieli okazję do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć. Pozytywne doświadczenia, w znacznym stopniu zwiększyły motywację do nauki oraz przyczyniły się do poprawy ocen. Jest to przede wszystkich zauważalne u uczniów zaniedbanych i doświadczających rozlicznych trudności i porażek. Podejmowane działania miały także wpływ na ogólny pozytywny klimat szkoły - pozytywne relacje pomiędzy nauczycielami i uczniami oraz między uczniami - przyjazna wspierająca atmosfera, prospołeczne nastawienie grup rówieśniczych. Wspólne wyzwania i zabawy sprawiają uczniom wiele radości i wywołują uśmiech na ich twarzach.
Realizacja zaplanowanych działań pozwoliła na uzyskanie Certyfikatu „Szkoła Myślenia Pozytywnego”.
Projekt realizowali nauczyciele: Ewa Zelek, Alina Górszczyk,
Anna Grzyb, Edyta Odziomek