Mediacje rówieśnicze
Młode osoby są przede wszystkim w centrum życia społeczności szkolnej. Zdecydowaną jej większość stanowią uczniowie. Rówieśnicy znają swoje możliwości i ograniczenia. Używają języka, który może być niezrozumiały i nieakceptowany przez innych. Podążają za nowinkami technologicznymi, modą młodzieżową, wiedzą, co może być przedmiotem konfliktu czy przemocy psychicznej. Osoba spoza kręgu uczniowskiego ma ograniczony dostęp do wielu informacji. Może to uniemożliwiać jej poprowadzenie mediacji w taki sposób, aby nie wywierać wpływu, nie sugerować konkretnych rozwiązań. Mediatorzy rówieśnicy działają według potrzeb i oczekiwań swoich kolegów. Są dobrze przygotowani i świadomi procesu mediacyjnego, mają dużą szansę, aby wychwycić oczekiwania i potrzeby stron konfliktu oraz „ubrać” je w słowa, które będą jasne i czytelne dla każdego uczestnika. Mediacja z założenia jest taką formą sprawiedliwości, która każdej ze stron daje poczcie wygranej.
KTO MOŻE ZOSTAĆ MEDIATOREM?
Uczeń, który:
• Cieszy się zaufaniem kolegów i nauczycieli
• Reprezentuje wartości respektowane przez szkołę
• Jest przeszkolony w zakresie prowadzenia mediacji i stale doskonali swoje umiejętności
• Posiada predyspozycje osobościowe - jest otwarty na innych ludzi, nie posługuje się w swoim postrzeganiu świata stereotypami, rozwiązuje spory bez przemocy, szanuje innych niezależnie od ich poglądów i wartości, jakie wyznają
• Jest bezstronny, dyskretny, tolerancyjny, spokojny, potrafi słuchać
Mediator jest bezstronny, nie przedstawia swojej opinii, nie narzuca swojego zdania.
JAKIE KONFLIKTY MOGĄ BYĆ ROZWIĄZYWANE PRZY POMOCY MEDIACJI RÓWIEŚNICZEJ?
Można je prowadzić, gdy:
• Konflikt dotyczy tylko uczniów
• Uczestnikami mediacji są uczniowie
• Konflikt, którego mediacja dotyczy wydarzył się niedawno i można znaleźć jego rzeczywiste przyczyny
• Obie strony akceptują mediatora